03. Název životní situace
Místní poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci (dále jen poplatek za odpady)
04. Základní informace k životní situaci
Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů platí:
a) fyzická osoba
1. která má v obci trvalý pobyt,
2. které byl podle zákona upravujícího pobyt cizinců na území České republiky povolen trvalý pobyt nebo přechodný pobyt na dobu delší než 90 dnů,
3. která podle zákona upravujícího pobyt cizinců na území České republiky pobývá na území České republiky přechodně po dobu delší 3 měsíců,
4. které byla udělena mezinárodní ochrana podle zákona upravujícícho azyl nebo dočasná ochrana podle zákona upravujícího dočasnou ochranu cizinců,
b) fyzická osoba, která má ve vlastnictví stavbu určenou k individuání rekreaci, byt nebo rodinný dům, ve kterých není hlášena k pobytu žádná fyzická osoba, a to ve výši odpovídající poplatku za jednu fyzickou osobu, má-li ke stavbě určené i individuální rekreaci , bytu nebo rodinnému domu vlastnické právo více osob, jsou povinny platit poplatek společně a nerozdílně.
Za fyzické osoby tvořící domácnost může poplatek platit jedna osoba. Za fyzické osoby žijící v rodinném nebo bytovém domě může poplatek platit vlastník nebo správce. Osoby, které platí poplatek za více fyzických osob, jsou povinny obecnímu úřadu oznámit jméno, popřípadě jména, příjmení a data narození osob, za které poplatek platí.
05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Plátce nebo poplatník místního poplatku za odpady.
06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Je třeba splnit ohlašovací povinnost:
Poplatník je povinen ohlásit správci poplatku vznik své poplatkové povinnosti nejpozději do 30 dnů ode dne, kdy mu povinnost platit tento poplatek vznikla, případně doložit existenci skutečností zakládajících nárok na osvobození nebo úlevu od poplatku.
Poplatník je povinen ohlásit správci poplatku jméno, popřípadě jména, a příjmení, místo pobytu, popřípadě další adresy pro doručování.
Poplatník je povinen ohlásit také evidenční nebo popisné číslo stavby určené k individuální rekreaci nebo rodinného domu; není-li stavba nebo dům označen evidenčním nebo popisným číslem, uvede poplatník parcelní číslo pozemku, na kterém je tato stavba umístěna. V případě bytu je poplatník povinen ohlásit orientační nebo popisné číslo stavby, ve které se byt nachází, a číslo bytu, popřípadě popis umístění v budově, pokud nejsou byty očíslovány. Není-li stavba, ve které se byt nachází, označena orientačním nebo popisným číslem, uvede poplatník parcelní číslo pozemku, na kterém je umístěna stavba s bytem.
Stejným způsobem a ve stejné lhůtě jsou poplatníci povinni ohlásit správci poplatku zánik své poplatkové povinnosti v důsledku změny pobytu nebo v důsledku změny vlastnictví ke stavbě určené k individuální rekreaci, bytu nebo rodinnému domu.
Poplatník, který nemá sídlo nebo bydliště na území členského státu Evropské unie, jiného smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederace, uvede také adresu svého zmocněnce v tuzemsku pro doručování.
Dojde-li ke změně údajů uvedených v ohlášení, je poplatník nebo plátce povinen tuto změnu oznámit do 15 dnů ode dne, kdy nastala.
07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Vyplněním tiskopisu Prohlášení plátce poplatku k dané poplatkové povinnosti plátcem poplatku, případně osobně na Městském úřadu Chodov, Komenského 1077, v přízemí, kancelář č. 105.
08. Na kterém úřadě můžete tuto životní situaci řešit
Městský úřad Chodov
09. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
odbor školství, kultury a vnitřních věcí, v přízemí, č. kanceláře 105,
pí Věra Nesměráková, pí Romana Jiroušková
tel. 352 352 109, 352 352 107
úřední hodiny:
Po, St 8.00-11.30 12.30- 17.00
Út, Čt 8.00-11.30 12.30- 15.30
Pá 8.00 – 13.00
10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou
Občanský průkaz, u cizinců platné doklady k pobytu na území České republiky.
V případě, že je uplatňován nárok na osvobození nebo úlevu, je třeba předložit doklad, který potvrzuje nárok na osvobození nebo úlevu.
viz OZV č. 3/2015, čl.6 – Osvobození a úlevy
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
formuláře Prohlášení plátce poplatku za místní poplatek za odpady jsou k dispozici u správce poplatku tj. MěÚ Chodov, odbor školství, kultury a vnitřních věcí, v přízemí, kancelář č. 105.
Dále jsou k dispozici na webových stránkách města Chodov – formulář zde.
12. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Roční sazba poplatku činí 0,60 Kč/ l
- uvedený poplatek lze uhradit:
a) v hotovosti v pokladně Městského úřadu v Chodově, 2. poschodí, č. dveří 331
b) bankovním převodem na účet Města Chodova č. 164308490/0600 (informace o variabilním symbolu poskytne správce místního poplatku)
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
30 dnů
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
—
15. Jaké další činnosti jsou po vás požadovány
žádné
16. Můžete využít tuto elektronickou službu
Datová schránka: 8rfbnzc
podatelna@mestochodov.cz - s elektronickým podpisem
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Poplatek je stanoven podle zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, a OZV
č. 6/2023, o místním poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci
18. Jaké jsou související předpisy
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Lze podat do 30 dnů odvolání proti platebnímu výměru místního poplatku ke Krajskému úřadu Karlovarského kraje podáním na MěÚ Chodov (u správce poplatku, který platební výměr vydal).
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností
Pokud není poplatek uhrazen včas nebo ve správné výši, může být navýšen dle zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, až na dvojnásobek.
21. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně
—
22. Další informace
Dále se můžete obrátit na: Městský úřad Chodov, odbor školství, kultury a vnitřních věcí
Další informace najdete na www stránkách: www.mestochodov.cz
23. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě, a to
telefonicky č. 352 352 109, 107
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá (orgán/útvar/funkce)
Městský úřad Chodov, odbor školství, kultury a vnitřních věcí
26. Za správnost návodu odpovídá pan/paní
místní poplatek: Věra Nesměráková, č. dveří 105, tel. 352 352 109
27. Návod je zpracován podle právního stavu ke dni
01.01.2024
28. Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo ověřena jeho správnost
12.03.2024
29. Datum konce platnosti návodu
Bez časového omezení
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace
Nejsou
Datum poslední aktualizace: 18. 3. 2024 11:32